Tel: +31 (0)72 509 4000

Kajakken, klimmen en chillen bij het kampvuur in SloveniŽ

Tekst & foto's: Femke Larooij en Linda Koppers

Wij, de buitensportklas van het ROC Leiden, gingen onder leiding van Dennis Arens 10 dagen lang naar Slovenië. Onder leiding van vier instructeurs leerden we hier kajak varen, met name wildwaterkajakken, maar er werd ook aandacht gegeven aan andere disciplines. Hierbij een verslag van de tocht door Femke Larooij en Linda Koppers.

De reis begint dinsdag 30 mei 2017 om 6:00 uur vanaf het transferium in Leiden. Hier worden de twee busjes ingeladen en vertrekken we richting de Duitse grens. Halverwege de reis komen we erachter dat 1 bus wel airco heeft, de ander niet. Tijd om even te wisselen van bus dus! Via Oostenrijk en Italië komen we op de eindbestemming in Slovenië aan. Op de camping waar we een eigen veld hebben, worden we warm ontvangen door het welkomstcomité; de instructeurs van Europagaai. Het kampvuur is al aangemaakt en de koffie en thee staan op ons te wachten. We zetten onze tent snel op en sluiten aan bij het kampvuur, hier geven de instructeurs alvast een korte instructie over de planning van de volgende dag.

Technieken leren in spelvorm

We staan vroeg op om te ontbijten, de kajakspullen te verdelen en boten goed af te stellen. De busjes worden weer ingeladen en we gaan op weg naar de Soča rivier om daar de eerste stap te maken naar echte kajakkers. De groep wordt opgesplitst in twee groepen, één groep gaat met instructeur Jasper verder de rivier op, terwijl de groep van instructeurs Jaivi en Wouter bij de instap blijven. Zo heeft iedereen genoeg ruimte om te oefenen. Tijdens het varen wordt er veel uitgelegd en geleerd, maar er is ook genoeg ruimte voor grapjes en plezier. Zo leren we met allerlei spelletjes de verschillende technieken van het kajakken, ook doen we oefeningen waarbij je meer boot gevoel krijgt. Aan het einde van de eerste dag zijn sommigen al expert in het legen van hun eigen kajak.

Helaas krijgt deze eerste dag geen leuke afsluiting. Bij 1 van de busjes is ingebroken en een aantal tassen gestolen. Dit zorgt voor een hele andere sfeer dan we hadden gehoopt, maar doordat iedereen elkaar steunt en door de positieve houding van de instructeurs blijft iedereen gemotiveerd en ontstaat er toch een positieve sfeer.

Veel fun op het water

De dagen daarna gaan heel snel voorbij. De instructeurs leren ons beter kennen en kunnen ons niveau steeds beter inschatten. Ze dagen ons uit met moeilijke, maar leuke opdrachten. Wanneer iemand er even doorheen zit of iets niet durft, spelen ze hier goed op in en lukt het ze iedereen weer te motiveren. Een van de leukste uitdagingen is de Himalaya start met het groepje van Jaivi en Wouter. Hierbij zitten we in onze kajak op een kloofrand van z’n 3 meter, vervolgens moeten we ons van de rots laten afglijden/vallen en natuurlijke proberen niet om te gaan. Ook het springen van rotsen en bruggen, surfen in de golven, waterpolo (maar dan met een fles in plaats van een bal) en alle leuke en gekke samenwerkingsopdrachten zijn erg leuk. We leren hoe je iemand uit het water kan redden door en lijntje te werpen, dat je geen takken moet vastpakken die over het water hangen, dat je je helm niet af mag zetten tijdens het kajakken en hou je je kajak moet dragen.

Niet alleen op het water moeten we samenwerken, ook op de camping is de samenwerking heel belangrijk. In groepjes van 3 of 4 doen we om de beurt boodschappen en koken we. Tijdens het koken helpt iedereen altijd mee, zo staat het eten nog sneller op tafel, en het is natuurlijk heel gezellig. Na het eten en de daarop volgende afwas, zitten we gezellig om het kampvuur om na te praten over de dag.

Een dagje klimmen

Om de instructeurs een dag rust te geven en even bij te laten komen van ons, hebben we halverwege de week een klimdag. De groep wordt weer opgesplitst in twee groepen, één ochtendgroep en één middaggroep. We gaan klimmen op een klein, maar mooie locatie. We zijn gewend te klimmen in een hal, het is dus even wennen om buiten op de rotsen te klimmen. Voor de veiligheid herhalen we allerlei zaken nog een keer voor we de rotsen opgaan. Omdat we in twee groepen klimmen is er ook gelegenheid wat van de omgeving te zien. Zo zien we de watervallen en kloven, maar ook gaan we even zwemmen of hangen we rond op de camping.

Afscheid nemen

De laatste twee dagen valt er flink veel regen, hierdoor stijgt het water behoorlijk. Dit is best gaaf om mee te maken, je ziet hierdoor goed hoe snel een rivier kan veranderen. De laatste dag zitten we wat korter op het water. We moeten namelijk ook al het materiaal weer opruimen en de tenten afbreken. Als afsluiting van deze gave en leerzame week gaan we met de hele groep uit eten. Hier bedanken we de instructeurs, onze docent en begeleider met een presentje. Dan is het echt tijd om afscheid te nemen. Wij slapen met zijn allen nog een paar uurtjes in het keuken gebouw voordat we aan de terugreis in de busjes gaan beginnen.

We kijken terug op een hele leerzame, leuke, zware, gekke, maar voornamelijk een hele gezellige week. Jasper bedankt voor je vrolijke houding en mooie verhalen, Jaivi bedankt voor al je gekke acties, Wouter bedankt voor alle goede tips en voor je geduld en Erik bedankt voor deze mooie 8 dagen die wij in Slovenië hebben beleefd!